شبکه اجتماعی و گروهی مشاوران مدارس استان سیستان بلوچستان

 

مشاوران از عوامل مـؤثر در تأمین سلامت روانی دانش‌آموزان در مدارس هستند

                                   

حسینعلی شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی وتحصیلی آموزش وپرورش سیستان وبلوچستان با اعلام این مطلب گفت:
مشکلات روانی و رفتاری دانش‌آموزان به شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود. برخی از آنان دچار افت تحصیلی می‌شوند، برخی دیگر از نظر اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند، عده‌ای اعتماد به نفس ضعیفی دارند، برخی هم در برقراری ارتباط با همسالان و اطرافیان مشکل دارند، قلدری و نافرمانی می‌کنند و به قوانین و مقررات جامعه پایبند نیستند

شیرازی افزود:
بسیاری از دانش‌آموزان که عملکرد درسی ضعیفی دارند از مشکلاتی همچون نداشتن هدف و انگیزه، اعتماد به نفس پایین و اضطراب امتحان رنج می‌برند یا با روش‌های صحیح مطالعه و اصول برنامه‌ریزی آشنا نیستند یا غیبت‌های بی‌دلیل دارند و در کلاس درس تمرکز ندارند، بیقراری می‌کنند و در جمع حاضر نمی‌شوند و در نتیجه، این آشفتگی ذهنی‌شان را با افت تحصیلی نشان می‌دهند.
در کنار این مشکلات، مسائلی وجود دارد که بیش از هر چیز ذهن مسئولان مدارس و والدین را به خود مشغول کرده، مشکلاتی ازجمله استفاده کم از کتابخانه و نداشتن مطالعات غیردرسی، گذراندن اوقات فراغت به پوچی و بیهودگی، تعارض شدید با والدین، داشتن باورهای غیرمنطقی، اضطراب ناشی از ورود به دانشگاه، ناتوانی در ابراز وجود، کم‌تحرکی و ورزش نکردن، بی‌حوصلگی، ناسازگاری در محیط آموزشگاه، بی‌انضباطی، بی‌توجهی به درس و تکلیف و معلم، نداشتن خلاقیت، ناآگاهی از استعداد و توانایی‌های خود، عادات غذایی نامناسب، نمره گرایی، اختلال در خواب و دیر خوابیدن، وابستگی، بی‌دقتی و حواس‌پرتی، توقع زیاد و بیجا و بحران هویت. در این وضع واضح است که هر دانش‌آموزی در معرض رفتارهای پرخطر و آسیب‌های جدی روحی، روانی، رفتاری، اخلاقی و اجتماعی قرار دارد و اگر پیشگیری‌ها، آموزش‌ها و درمان‌های بموقع از سوی افراد متخصص ارائه نشود و دانش‌آموزان هدایت و مشاوره نشوند صدمات جبران‌ناپذیری بر فرد، خانواده و اجتماع وارد می‌شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی وتحصیلی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: دانش‌آموزانی از سلامت روانی برخوردار هستند که اولا خود را فردی ارزشمند و قابل احترام بدانند و به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشند و در مرحله بعد بتوانند بدون دغدغه خاطر با واقعیات زندگی مواجه شوند و سوم آن که با آرامش خیال، احساس امنیت و با شوق و امید زندگی کنند.
اما دانش‌آموزی که با بحران یا مشکل روانی مواجه است توانایی ایستادگی در برابر فشارهای وارده را ندارد و در حل مشکلات به شیوه منطقی و سنجیده ناتوان است و بدیهی است برای حل مشکل و برقراری تعادل مجدد به مشاوره نیاز دارد.
مشاوران از عوامل مـؤثر در تأمین سلامت روانی دانش‌آموزان در مدارس هستند. آنها می‌توانند محدودیت‌های روانی ـ فیزیکی دانش‌آموزان را شناسایی کنند، میان دانش‌آموزان و پدر و مادرشان رابطه‌ای صحیح برقرار کنند، روش‌های حل مساله و تصمیم‌گیری را به آنها بیاموزند، به همکاری‌های اجتماعی تشویق‌ و کاری کنند تا دانش‌آموز با محیط خانه و مدرسه منطبق شده و به فردی درسخوان و علاقه‌مند به پیشرفت تبدیل شود.
در واقع مشاور مدرسه با آگاهی از ارتباط تنگاتنگ با دانش‌آموز، معلمان و والدین، مشکلات تحصیلی با زمینه‌های روانی ـ اجتماعی دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند و برای آنها راه‌حل‌های مناسب ارائه می‌دهد. علاوه بر این مشاوران مدارس با شناخت استعداد و علائق دانش‌آموزان در زمینه‌های گوناگون می‌توانند آنان را به رشته‌های تحصیلی مناسب راهنمایی کنند و آنان را در انتخاب رشته مناسب به طور مستقیم و انتخاب شغل در آینده به طور غیرمستقیم یاری دهند

[ چهارشنبه ۳ آذر ۱۳٩٥ ] [ ۸:٢۸ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب