شبکه اجتماعی و گروهی مشاوران مدارس استان سیستان بلوچستان

 

 

 سلامت روان و شادابی و نشاط در زندگی حق دانش آموزان در خانه، مدرسه و جامعه است.

 

حسینعلی شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش پرورش استان سیستان و بلوچستان در دومین روز از هفته بهداشت روان با اعلام این مطلب گفت: رصد آسیب های اجتماعی و مشکلات عاطفی، روانی ، رفتاری و تحصیلی دانش آموزان با آزمون سلامت روانی رفتاری در مدرسه انجام می گیرد.

 

آزمون سلامت روانی رفتاری 27 مولفه را در ابعاد مختلف عاطفی، روانی – رفتاری و تحصیلی در بر می گیرد که به طور کامل شرایط روحی، روانی ، فرهنگی و مذهبی دانش آموزان و خانواده وی را به ما معرفی می کند و مدیران  مدارس می توانند بر اساس نتایج این آزمون فعالیت های فرهنگی مدرسه را اولویت بندی کند ؛ بعنوان مثال نتایج آزمون نشان می دهد دانش آموزان مدرسه خشونت یا انزوا طلبی زیادی دارند یا عزت نفس آنها پایین است و کدام آسیب بیشتر آنها را تهدید می کند و متناسب با آن سخنران به مدرسه دعوت کنند و مداخلات روان شناختی توسط مشاور و هسته ها و مراکز مشاوره صورت گیرد.


 

شیرازی گفت: جامعه مدارس ما نماینده رفتار یک شهر است انتظار از مسئولان فرهنگی و تصمیم ساز شهر این است که بر اساس نتایج این آزمون فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر را تدوین کنند.

 

نتایج آزمون ها نشان می دهد که کدام آسیب در مدارس و در شهر ما بیشتر است بنا بر این همه باید کمک کنند و وارد میدان شوند و نباید شاهد اتفاقات نامناسب در شهر و در مدارس باشیم.

 

رئیس اداره مشاوره تربیتی وتحصیلی گفت: درباره افزایش آسیب های اجتماعی نمی توان مدعی شد که آموزش و پرورش خوب کار نکرده است ، یک دانش آموز از 24 ساعت 5 تا6 ساعت در اختیار مدرسه است و باقی ساعات را در کنار خانواده و سایر اماکن اجتماعی و در جامعه به سر می برد که هر کدام بر روی اخلاق – رفتار و سطح عملکرد دانش آموزان تاثیر گذار است. از راننده تاکسی تا محیط مجازی، رسانه ها و محیط طبیعی همه و همه بر روی اخلاق و رفتار دانش آموزان تاثیر می گذارند، آیا کنترلی بر محیط مجازی و سایر محیط های یادگیری بچه ها داریم ،امروزه یادگیری فقط در مدرسه اتفاق نمی افتد که از مدرسه انتظار معجزه گری داشته باشیم.

 

امروز  مدارس مرجعیت کامل و جامع در مقایسه با مدارس 30 سال قبل را ندارند چون محیط های یادگیری متنوع شده اند و فردی که باید دانش آموزان را خوب تربیت کند خانواده است ، در مدرسه صرفاً مطالب آموزشی و تربیتی آموزش داده می شود اما تربیت اصلی و تربیت عملی در خانواده و اجتماع شکل می گیرد.

 

شیرازی گفت: مشاوران، مدیران، معلمان و همه کارکنان مدارس بایدها و نبایدهای رفتاری را در مدرسه بیان می کنند اما تربیت نمی کنند ، رفتارهای نادرست محصول مدرسه نیست چرا که اگر محصول مدرسه بود اکثریت دانش آموزان باید این رفتار ها راداشته باشند، آموزش و پرورش نهایت تلاش خود را می کند و اغلب فرهنگیان نسبت به مسائل تربیتی حساس هستند و حساسیت دارند. البته می پذیریم که تعداد مشاوران در مدارس کم است.

 

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان در خصوص راهکارهایی برای اثر گذاری بیشتر فعالیت های تربیتی و مشاوره گفت: نگرش و بینش دانش آموزان را باید بر اساس اصول دینی و علمی جهت داد و مشاوره ای که بر اساس صبغه دینی باشد قلب فعالیت های پرورشی مدارس است.

انتهای خبر/

 

 

 

[ یکشنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٥ ] [ ٦:۳۳ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب