شبکه اجتماعی و گروهی مشاوران مدارس استان سیستان بلوچستان

1/1/1901 آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان   مقدمه: بهره گیری از مشارکت فعال همسالان در قرن اخیر در جهان بعنوان یک راهبرد مؤثر و کارا در زمینه توانمند ساختن نوجوانان و جوانان در جهت مقابله با رفتارهای پرخطر و کسب مهارت های فردی و اجتماعی و همچنین ارتقای سلامت روان، رویکردی پذیرفته شده است . زیرا گروه های همسال بیشترین تأثیر را در عملکرد نوجوانان در تمامی حیطه ها داشته اند البته این یک حقیقت انکارناپذیر است که این تأثیرات می تواند مثبت و یا منفی باشد ولی می توان از این فرایند در جهت ایجاد تأثیر مثبت و ساخت رفتار نوجوانان بهره گرفت. بر این اساس با بهره گیری ا زاین رویکرد در مدارس می توان زمینه را برای توانمند ساختن دانش آموزان و ارائه فرصتهایی به آنان جهت مشارکت در فعالیت های مشاوره ای و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر فراهم آورد و به مهمترین دستاورد آن که همان توسعه و تقویت مهارت های فردی و اجتماعی و ساخت رفتارهای سالم می باشد دست یافت. اهداف طرح در دبیرستان: - کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان و ارتقاء سطح سلامت روان در مدرسه - تقویت توانمندیهای فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان - تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی در بین دانش آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت و توان خود فرد و سایر دانش آموزان - مهیا ساختن زمینه برای تصمیم گیری و تصمیم سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گروه همسال جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان - کاهش موانع درونی و بیرونی در تحقق رشد همه جانبه (شناختی ، عاطفی، روانی، اجتماعی) دانش آموزان - ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش آموزان و جامعه - تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات مشاوره ای در مدرسه و شناسایی و ارجاع به موقع دانش آموزان در معرض خطر - تقویت تشکل های همسال به منظور پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و حفظ و ارتقای سلامت روان - تقویت و پیوستگی و تداوم ارائه خدمات مشاوره ای با استفاده از نیروی پویای گروه های همسال - استفاده از ظرفیت همسالان در انتقال آموزش های تحصیلی، شغلی و آموزه های بهداشت روان - ایجاد فضای احساسی عمیقتر در میان دانش آموزان و تقویت روحیه نوع دوستی و کمک به یکدیگر در آنها - معرفی و شناساندن صحیح مرکز مشاوره به دانش آموزان برنامه همیار مشاور چیست ؟ این برنامه، یک طرح عملی با اعتقاد به توانمندی دانش آموزان برای مشارکت در گسترش خدمات مشاوره رشدی (تأکید بر توانمندی، نیازها ، نقاط مثبت و نگاه به آینده ) به منظور ارتقاء سلامت روان در مدرسه و جامعه است . همچنین، در این برنامه تلاش می شود تا زمینه رشد، سازگاری و سهیم شدن دانش آموزان در تجارب یکدیگر برای ایجاد و استمرار نیرویی برای مقابله و رفع موانع ، فراهم آید. همیار مشاور کیست ؟ همیار مشاور، دانش آموزی است که متناسب با ضوابط از بین دانش آموزان یک آموزشگاه ( یا کلاس ) انتخاب شده و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوطه زیر نظر گروه تخصصی مشاوره ، با مشاور مدرسه همکاری نموده و بر اساس شرح وظایف به ارائه خدمات راهنمایی به همسالان خود می پردازد . نقش همیاران 1. کمک به رشد مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان 2. یاری رسانی به همسالان خود در زمینه های تحصیلی ، شغلی و بهداشت روان 3. ارجاع دانش آموزان نیازمند خدمات راهنمایی و مشاوره به مشاور مدرسه 4. همکاری با مشاور مدرسه در اجرای برنامه های بهداشت روان خصوصیات همیار مشاوران در این طرح : 1- راز دار بودن- حفظ اسرار دیگران 2- خویشتن پذیری – یعنی آگاهی و پذیرش ویژگی ها و خصایص خود ،همان گونه که در فرد وجود دارد . 3- عزت نفس – به معنی خود ارزشمندی یا تأیید و میزان ارزشی است که شخص برای خود قائل است (حد معقولی از عزت نفس برای زندگی اجتماعی مثبت ضروری است ). 4-داشتن احساسات مثبت و اعتماد به نفس 5- ثبات عاطفی – ( دمدمی مزاج نبودن ) 6- احساس ایمنی – عامل شخصیتی است که نبود آن موجب حالت دفاعی و اضطراب در فرد می شود . 7- مسوولیت پذیری – به معنی موظف دانستن خود به انجام امور محول شده و پذیرش مسوولیت رفتار خویش است. 8- جرأت ورزی – به معنی توانایی ابراز خود و نیاز های خود بدون تجاوز به حقوق دیگران که موجب : - رشد و ابراز خود - افزایش اعتماد به نفس و خود ارزشمندی ، - برانگیختن حس احترام دوستان و آشنایان ، - افزایش دستیابی به روابط صادقانه ، - داشتن احساسات بهتر درباره خود ، - تسلط بیشتر بر موقعیت های روزانه ، و در نهایت افزایش توان تصمیم گیری و احتمال موفقیت در دستیابی به آن چه که از زندگی می خواهیم، می شود. 9- توانایی اجتماعی : به معنی توانایی و استعداد شخص در همکاری با دیگران و نیز مشارکت در فعالیت های اجتماعی است . 10- مهارت های اجتماعی : به مهارت های مورد نیاز برای بدست آوردن قابلیت اجتماعی گفته می شود . مانند استقلال، ایجاد ارتباط و استمرار آن ،کمک به دیگران و رفع نیاز های فردی و اجتماعی . 11- انضباط و کنترل شخصی: به این معنی که شخص بتواند رفتارش را با هدف یا هدف های خود منطبق سازد. 12- داشتن ظاهری مرتب و آراسته 13- و نهایتا علاقه مند باشد. شرح وظایف همیار مشاوران همیار مشاور با هماهنگی و نظارت مشاور به فعالیت های زیر می پردازد : 1. برقراری ارتباط صمیمانه با دانش آموزان ،کمک و تسهیل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعایت اصول مشاوره ای) 2. همکاری نزدیک با مشاور در گسترش فعالیت های راهنمایی و مشاوره در سطح آموزشگاه . 3. همکاری با مشاور در برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی. 4. کمک به مشاور در زمینه شناخت مشکلات دانش آموزان . 5. ارائه پیشنهاد های عملی به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان . 6. ارائه و کمک آموزشی در زمینه تحصیلی و شیوه های مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور. 7. کمک به مشاور در اجرای راهبردهای عملی در زمینه کاهش تعارضات درون مدرسه ای. 8. همکاری و هماهنگی با مسولان آموزشگاه در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت روان. 9. شرکت در جلسات توجیهی ،هماهنگی و آموزشی مربوط به همیار مشاوران . اقدامات صورت گرفته در آموزشگاه های مربوطه  تشکیل کمیته اجرایی طرح  نصب اطلاعیه در تابلواعلانات جهت اعلام آمادگی دانش آموزان متقاضی همکاری در طرح همیار مشاور  ثبت نام از دانش آموزان علاقه مند به همیار مشاور  برگزاری انتخابات دانش آموزان ازبین ثبت نام شدگان  توجیه دانش آموزان همیار مشاورو شرح وظایف آنها به ایشان  قرائت سوگند نامه همیار مشاور توسط یکی از دانش آموزان همیار مشاور در برنامه صبحگاه  اهدا کارت همیار مشاور به همیاران مشاور در برنامه صبحگاه  جلسه توجیهی ماهانه برای همیاران مشاور

[ سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ] [ ٤:٠۳ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب