مهمترین اصل  در کار بزرگ  و با عظمت هدایت تحصیلی ؛ توازن رشته ای متناسب با نیاز ها و امکانات جامعه  است.

 

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش استان در اولین جلسه کمیته برنامه ریزی و هماهنگی هدایت تحصیلی استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب افزودند متناسب با عظمت این کار بزرگ یعنی هدایت تحصیلی و توازن رشته ای متاسفانه ما برنامه ریزی لازم را نداریم و فراموش نکنیم که بزرگترین چالش امروز ما عدم توازن رشته ای و متناسب نبودن انتخاب رشته ها با نیاز های جامعه است که لازم است در این خصوص این کمیته برنامه جامع و کاملی را برای این امر تدوین نماید.

 

   نخعی در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: مباحث و برنامه کار  باید در سه دسته تقسیم بندی شود: 1- اقناعی 2-بستر سازی 3-الزامی و دستوری

 

در رابطه با اقناعی اداره مشاوره باید یک تحلیل روشن ارائه کند که اگر کسی رشته ای را انتخاب کرد چه آینده شغلی  دارد لذا لازم است در این خصوص اداره مشاوره بیشتر فعالیت و تلاش نماید اگر چه کارهایی صورت گرفته اما کافی نمی باشد.

 

در بحث بستر سازی و فرصت سازی یکسری کارها در حوزه متوسطه انجام شده است اما کافی نمی باشد ما باید تعدادی هنرستان فنی حرفه ای و هنرستان های  کار و دانش متناسب با نیازهای استان داشته باشیم

 

در بحث الزام و اجبار یکسری کار ها باید انجام بدهیم . الزام در کنار اقناع دو بال هستند که می تواند به هدایت تحصیلی منجر شود و مشاوران ومدیران مدارس که کار هدایت تحصیلی را انجام می دهند متوجه این دو امر باشند و یک تناسب بین آنها ایجاد کنند.

 

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از کارها و اقدامات خوب انجام شده در حوزه مشاوره و حوزه آموزش متوسطه  بر،  داشتن یک برنامه جامع هدایت تحصیلی  تاکید کردند.

 

 

 

سعیده سرگلزایی مقدم معاون پرورشی و فرهنگی استان در این جلسه گزارشی از روند آموزش مدرسین قطب های پنجگانه استان و نحوه آموزش ضمن خدمت مدیران و مشاوران و همچنین جلسات توجیهی دانش آموزان و اولیا آنان در خصوص هدایت تحصیلی در سال جدید ارائه کرد و با توجه به انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه و در پایه نهم خواستار توجه و همکاری همه اعضا در این خصوص شدند.

 

حسینعلی شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان و دبیر کمیته برنامه ریزی و هماهنگی هدایت تحصیلی با اشاره به تغییر نظام آموزشی و هدایت تحصیلی و استقرار نظام 3-3-6 در آموزش و پرورش در سخنانی بحث هدایت تحصیلی را بحث مهم و اساسی در آموزش و پرورش دانستند که باید همه نسبت به آن دغدغه داشته باشند و آن را تنها وظیفه مشاوران مدارس ندانستند و اشاره کردند مدیریت هدایت تحصیلی با مجموعه ای از عوامل و شرایط و مولفه های خاص خود در ارتباط است و مشاور در واقع جزئی از این مجموعه است که باید به وظایف خاص خود عمل کند.

 

 

 

شیرازی در ادامه به روند اجرای هدایت تحصیلی در سال جدید اشاره کردند که متفاوت از سال های گذشته خواهد بود که در این زمینه برنامه ریزی های لازم برای آموزش مدیران مدارس متوسطه اول، مشاوران، دانش آموزان و اولیای آنان توسط مشاوران انجام گرفته و این آموزش ها در قالب دوره ضمن خدمت 24 ساعته همچنان ادامه دارد.

 

دبیر کمیته برنامه ریزی و هماهنگی هدایت تحصیلی  استان در خصوص توازن رشته ای اظهار داشتند برای اینکه بتوانیم توازن رشته ای خوبی امسال داشته باشیم، می بایست به شرایط و امکانات منطقه ای و محیطی که سومین شرط هدایت تحصیلی بعد از بررسی های عملکردی و مشاوره ای می باشد توجه و عنایت ویژه ای صورت گیرد و اینکار باید هنجار محور باشد نه عملکرد محور.

 

 

 

در ادامه جلسه دکتر زورقی معاون آموزش متوسطه استان در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه اظهار داشتند: درست است که هدایت تحصیلی بر اساس مولفه های لازم خود انجام می گیرد و هیچ کس حق ندارد در فرایند هدایت تحصیلی مداخله و نظر شخصی خود را اعمال کند اما از کلمه نظارت و برنامه ریزی نوعی دخالت استنباط می شود که باید با ظرافت و بدون اجبار صورت گیرد.

معاون آموزش متوسطه استان  در بیان حل مسئله بر انجام یکسری کار های ایجابی و یکسری کار های سلبی برای توازن رشته ای مباحثی را مطرح کردند و خواستار تشکیل جلسات کارشناسی این کمیته شدند تا بتوانیم درست حرکت کنیم و این کمیته بتواند فعال و پویا برنامه ریزی های کلان استانی و نظارت بر فرایند هدایت تحصیلی داشته باشد.



تاريخ : پنجشنبه ۱٠ دی ۱۳٩٤ | ۸:۳٩ ‎ب.ظ | نويسنده : اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
?