رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل گفت : مساله استعداد در کنار مهارت اهمیت ویژه ای دارد و تنها آزمون های هوش نمی توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشد.

 حسینعلی شیرازی ، رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل درکارگاه توانمند سازی و گسترش نقش مشاوره ای کارکنان مدارس شهرستان راسک اظهار کرد: امروزه علاوه بر تاکید اساسی که بر بهره هوش در یادگیری مهارت ها و حرفه ها می شود مساله استعداد نیز در کنار آن اهمیت ویژه ای دارد و تنها آزمون های هوش نمی توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشد.
 
                
وی افزود: بعنوان مثال فردی که از لحاظ سطح هوش در حد بالایی قرار دارد لزوماً مهندس یا پزشک خوبی نخواهد شد. موفقیت او وابسته به بهره هوشی اش در کنار استعداد هایی که در آن زمینه دارد، می باشد .
 
شیرازی خاطر نشان کرد: افراد با بهره هوش یکسان ممکن است استعداد های مختلفی در زمینه های مختلف از خود نشان دهند . به طور معمول رشته های و مشاغل مختلف به استعداد های خاص و معینی نیاز دارند، موفقیت در هرکدام از آنها مستلزم داشتن آن استعداد هاست بنا براین یکی از بهترین کارهایی که یک مشاور باید در مسیر شغلی انجام دهد کمک به مراجعان برای شناسایی توانایی های بالقوه، مهارت های فعلی و گزینه های شغلی است که می توانند در آنها مشغول بکار شود.
 
                          
 
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره اداره کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان تصریح کرد: استعداد در دوران کودکی شکل می گیرد و در دوران بزرگسالی نسبتاً ثابت باقی می ماند . مهارت ها گرچه ممکن است تغییر یابند ولی معمولاً استعداد ها از تجارب کاربردی بزرگسالی تاثیر نمی پذیرند و تنها به شیوه مهمی در استفاده و بهره گیری از آنهاست با شناخت استعداد ها می توان افراد را به مسیر های شغلی و تحصیلی مختلفی هدایت کرد که احتمال موفقیت در آن بیشتر است.
 
وی در باره اقدامات انجام شده در این خصوص در حوزه مشاوره مدارس گفت:  برای این منظور در حوزه آ موزش پرورش دو آزمون تشخیص استعداد با 11 خرده مقیاس و رغبت تحصیلی – شغلی یا استرانگ شغلی که منعکس کننده 6 تیپ شغلی می باشد برای دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم استان در حال اجراء می باشد واین دو آزمون تا پایان بهمن 93 در کلیه مدارس استان به اتمام خواهد.
                          
 
شیرازی در خصوص نتایج این دو آزمون اظهار کرد: از نتایج آزمون های فوق در بحث هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی آنان در پایان سال تحصیلی جاری استفاده خواهد شد و مشاوران مدارس دانش آموزان را بر اساس استعداد و علاقه آنان به رشته های تحصیلی هدایت می کنند.
                        
 
وی دیگر اهداف این آزمون ها را تعیین بهره هوشی دانش آموزان  در حیطه های مختلف رشته های تحصیلی، مشخص نمودن استعداد ها تحصیلی دانش آموزان ، مشخص نمودن ویژگی های شخصیتی دانش آموزان در زمینه روانی – رفتاری ، تحصیلی و شغلی هم افزایی بیشتر در زمینه ی یادگیری مطلوب دانش آموزان و ترسیم نیمرخ هوش و استعداد جهت اطلاع معلمان قبل از ورود به کلاس درس و تبیین استاندار های روانی لازم جهت فضای کاری و شغلی دانش آموزان در آینده بر شمرد و از همه کارکنان مدارس خواست تا مشاوران مدارس را درجهت اهداف و برنامه و برنامه ها یشان یاری نمایند و بر اساس اصل همکاری و همراهی در آموزش و پرورش استان قدم بردارند.
 
/انتهای پیام/


تاريخ : پنجشنبه ٩ بهمن ۱۳٩۳ | ٧:٥٦ ‎ق.ظ | نويسنده : پیری ناحیه 1 زاهدان | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
?