شبکه اجتماعی و گروهی مشاوران مدارس استان سیستان بلوچستان

[ شنبه ۳٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٥٦ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ شنبه ۳٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٢٩ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

[ جمعه ٢٩ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٥٥ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

                       

با توجه به عدم تغییر نرم افزار آزمون های مشاوره ای   ( سلامت – استرانگ – رغبت سنج )  در سال تحصیلی 95-94 همکاران نسبت به تنظیم فرم اطلاعات دانش آموزان پایه نهم همانند سال گذشته با فرمت اکسل جهت چاپ سربرگ پاسخنامه ها اقدام نمایند.

[ پنجشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳٧ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

                                   

به اطلاع کلیه مشاوران میرساند:

با توجه به اینکه مجله ماهنامه تربیت مشاوره در حال چاپ می باشد و لزوم اشتراک مشاورین محترم برای اطلاع از یافته های جدید و علمی - لذا مشاورینی که تا کنون عضو نشده اند هر چه سریعتر به کارشناسی های مشاوره در ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند مبلغ هر مجله 000/25 ریال و اشتراک سالانه 000/250 ریال می باشد که می بایست به کارشناس مشاوره شهرستان و منطقه تحویل نمایند.

اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان خبر داد

به منظور هدایت صحیح دانش آموزان به شاخه ها و گروه های تحصیلی امسال آزمون های مشاوره ای در پایه نهم مدارس متوسطه اول استان برگزار می شود.

حسینعلی شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان در کارگاه آموزشی مدرسین هدایت تحصیلی قطب زاهدان که در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان برگزار شد با اعلام این خبر افزود: یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت در مدارس خصوصا در بحث مشاوره تحصیلی و تربیتی هدایت تحصیلی و تسهیل و رشد مسیر شغلی دانش آموزان است که این امر می بایست بر اساس مولفه ها و شاخص های خاص خودش از جمله استعداد و توانایی، رغبت و علاقه، ویژگی های شخصیتی و نیاز ها و امکانات جامعه می باشد.

برای این منظور با توجه به اینکه بحث هدایت تحصیلی به پایه  نهم متوسطه اول انتقال شده است لذا تمامی مشاوران مدارس استان در مدارس  متوسطه اول سازماندهی شدند تا فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان برای اولین بار در پایه نهم انجام گیرد.

شیرازی در این خصوص افزود برابر بند 1-13 برنامه درسی ملی می بایست شاخه و گروه تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم مشخص شود که امسال انشالله با تدابیری که اندیشیده شده 60تا70٪ کار هدایت تحصیلی در پایه نهم انجام خواهد شد که ملاک هدایت تحصیلی ما در این سال تحصیلی بررسی نمره های عملکردی دانش آموزان در دروس مرتبط در پایه های هفتم، هشتم و نهم و همچنین بررسی های مشاوره ای خواهد بود. و30تا40٪ فرایند کار که انتخاب رشته تحصیلی خواهد بود در متوسطه دوره دوم انجام می شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان در خصوص بررسی مشاوره ای انجام شده یکی از ملاک ها را کسب نمره دانش آموزان در آزمون های مشاوره ای که امسال برگزار خواهد شد عنوان کرد و افزود برای این منظور ما 2 آزمون تشخیص استعداد و استرانگ شغلی را برای تمامی دانش آموزان پایه نهم مدارس دولتی و غیر دولتی اجرا خواهیم کرد.

شیرازی در معرفی این آزمون ها اظهار داشت :آزمون تشخیص استعداد که شامل یازده خرده آزمون می باشد به منظور تشخیص  توانایی و استعداد دانش آموزان در حیطه های مختلف برگزار می شود؛ چرا که هر فرد استعداد های ویژه ای دارد که متفاوت از دیگر افراد می باشد و هر شغل و رشته ای نیازمند استعدادی خاص برای موفقیت در آن است بعنوان مثال رشته های مهندسی به استعداد های متفاوت از رشته های پزشکی نیازمند هستند بنا براین به منظور این که این استعداد ها را بشناسیم و بتوانیم هدایت خوبی داشته باشیم که متناسب با آن استعداد باشد نیازمند استفاده از ابزار خاص می باشد که به ما در این زمینه کمک کند که انشالله آزمون تشخیص استعداد بعنوان یک ابزار خوب در این زمینه برگزار می شود.

وی در خصوص سنجش رغبت و علاقه دانش آموزان برای فرایند هدایت تحصیلی گفت : آزمون رغبت سنج استرانگ شغلی را که در بردارنده 76 سئوال می باشد و منعکس کننده 6 تیپ کلی مشاغل است  برای این هدف در نظر گرفته ایم و لازم است که دانش آموزان علایق، توانایی ها و خصوصیات شخصیتی و نقاط  قوت و ضعف خود را بشناسند تا با شناخت و آگاهی از استعداد ها و رغبت های خود و شناخت کامل مشاغل گوناگون هدف خود را مناسب و درست انتخاب کنند و بتوانند شاخه و گروه تحصیلی خود را برای دوره متوسطه دوم انتخاب نمایند.

شیرازی در پایان سخنان خود از تمامی مشاوران و مدیران مدارس متوسطه دوره اول استان خواستند که جلسات توجیهی برای دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنان برگزار کرده و آنها  را از نحوه هدایت تحصیلی و انتخاب شاخه و گروه تحصیلی که امسال متفاوت از سال های گذشته می باشد مطلع نمایند شیرازی در این خصوص گفت مدرسین هدایت تحصیلی در قطب های سراوان، ایرانشهر، زاهدان دوره مربوطه را گذرانده اند و ملزوم به برگزاری دوره 24 ساعته  ضمن خدمت برای مشاوران و مدیران مدارس متوسطه اول می باشند و به زودی برای مدرسین قطب سیستان و قطب چابهار نیز دوره تربیت مدرس برگزار خواهد شد

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٤۳ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۱٢ ‎ب.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۱۱ ‎ب.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

 

 خواه ناخواه همه ما مدام در حال قضاوت کردن در مورد میزان هوش و اگاهی دیگران هستیم و با جواب هایی که به سوالاتمان می دهند ، سطح شایستگی و توان آنها را       می سنجم . بعضی افراد در این کار مهارت بیشتری دارند . البته نه به این مهمی که شما نمی توانید یاد بگیرید . با تمرین ، شما هم می توانید میزان هوش و سطح آگاهی اطرافیان خود را حدس بزنید .

انواع هوش :

هوش و دانش زبان شناختی : مهارت کار کردن با زبان و کلمات ، گاهی می بینیم که بعضی قادر به تکلم چندین زبان مختلف هستند ، در حالی که بعضیها در یادگیری یکی هم در مانده اند .

  • هوش منطقی و ریاضی : حل مشکلات به طریقی کاملا منطقی ، نوعی از هوش که بیشتر شامل کتاب خوانان است .

  • هوش موسیقی : قالب فکر کردن در نت های موسیقی و ریتم ، چه در نواختن و چه در اهنگ سازی .

  • هوش فضایی : حل مشکلات به صورت بصری ، در مغز فرد ، جهت یابی و ناوبری از مهمترین آن هاست ،

  • هوش جنبش فیزیکی : داشتن توانایی در حرکت عضلات و سایر حرکات ورزشی

  • هوش میان فردی : توانایی شناخت احساسات ، حالات و عواطف دیگران و مهارتهای اجتماعی

  • هوش درون فردی : اطلاع از خودمان ، احساسات و افکار خودمان .

    یکی از اصلی ترین قانون های تعیین هوش افراد این است که هیچ گاه فکر نکنیم آموزش و تحصیلات با هوش و قوه ادراک یکسان است . شاید ناکنون دیده اید که هر فردی با مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه دنیا ، حتما فرد باهوشی ست و هر فردی هم که نتوانسته حتی تحصیلات دبیرستانی را به پایان برساند خنگ و کم هوش است . همان طور که نظریه چند هوشی نشان می دهد هر فردی قابلیتهای مختلفی دارد و همه یکسان نیستند .

    به عنوان یک قانون کلی ، باهوش ترین افراد جامعه کسانی هستند که از ناچیز بودن اطلاعات و آگاهی شان مطلع هستند .

    هوش ، قوه درک مسئله ای است که هر مشکلی می تواند راه حلهای مختلفی داشته باشد ، حتی اگر یکی را بر راه حل دیگری ترجیح دهیم . ، بر خلاف آن چه ممکن است فکر کنید ، پذیرفتن این که چه چیزی را نمی دانید ، یکی از علایم باهوشی شماست .

    هیچ راه مطمئن و کاملی برای تعیین هوش افراد نیست و نخواهد بود ، اما نشانه ها و علایم زیادی خواهد بود که با دنبال کردن آن ها می توانید نتیجه گیری کلی داشته باشید . اما باید سوالات درست و منطقی از فرد بپرسید ، در اینجا به مواردی اشاره می کنیم :

  • سوالات کلی بپرسید ، نه سوالات مخصوص و ویژه ، همه افراد با درصد هوش متوسط می توانند اصول علمی و اعداد و مسایلی از این قبیل را به خاطر بسپارند ، سوالات انتزاعی و خیالی دشوارترند .

  • به دنبال پاسخ های صحیحی و عقلانی باشید ، آیا به نظر می رسد که فرد ، مشغول تکرار آن چیزی است که در روزنامه مطالعه کرده یا خود واقعا در مورد این مسائل فکر کرده است .

  • به کلمات خیلی عجیب که بی جا به نظر می رسند و اشتباهی استفاده می شوند دقت داشته باشید ، بعضی افراد عادت دارند با استفاده از کلمات به ظاهر گیرا و پر ابهت ، خود را بزرگ جلوه دهند .

  • به دنبال کلمات کلیدی باشید به طور مثال استفاده از کلمه ( پیش گستر ) اشاره به این دارد که فرد از جملات کلیشه ای استفاده می کند .

    سوالاتی بپرسید که خودتان جوابش را می دانید ، اگر سوال را درست جواب دهد یا اینکه بگوید نمی داند خوب است اما اگر سعی در سفسطه کردن کنند ، حواستان باشد .

     از هوشتان درست استفاده کنید . تجربه های زیادی نشان داده است که افرادی که در ابتدا کم هوش جلوه دادند ، نابغه و افرادی بسیار باهوش بوده اند ، به همین دلیل است که این مسئله هیچ گاه نباید از روی ظاهر نتیجه گیری شوند .

     باهوش بودن یک چیز است اما دانستن از اینکه چه طور از این هوش استفاده کنید مهم تر  است .

     و حرف آخر : افرادی که موفق می شوند ، لزوما همیشه افراد باهوشی نیستند ، آن ها فقط می دانند که چه طور از آن که دارند و چه طور از هوش شان استفاده کنند .

     

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٠۱ ‎ب.ظ ] [ خانم ناصح(خاش) ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٤:٠٧ ‎ب.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۳٢ ‎ق.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٢٦ ‎ق.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

برگزاری کارگاه کنترل خشم و کنترل استرس در دبیرستان دوره اول فتح با حضور خانم

 شاه بیکی سر گروه مشاوره ناحیه 2و عضو هسته  مشاوره راه روشن

 

 

 

 

 

 

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۱٥ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٠٥ ‎ق.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:٥٤ ‎ق.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

در تاریخ 94/8/25 روز دوشنبه به درخواست مشاور مدرسه متوسطه دوره ی اول فردوس برین سرکار خانم هاشم زهی بازدید بعمل آمد.رئیس و اعضای مرکز مشاوره و خدمات روان شناختیٰ ابتدا به  معرفی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش  آموزی و فعالیت های آن پرداختند  و در ادامه برای دانش اموزان پایه نهم آن آموزشگاه در خصوص هدایت تحصیلی توضیحاتی ارائه نمودند.

[ چهارشنبه ٢٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٢:۳۸ ‎ق.ظ ] [ محمد علمی نژاد(سراوان) ]

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٥۸ ‎ب.ظ ] [ خانم اتحادی (زابل) ]

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٢۸ ‎ب.ظ ] [ خانم اتحادی (زابل) ]

 

 

سرکار خانم حیدری سرگروه مشاوره استان  به همراه کارشناسی مشاوره  ناحیه 

 

آقای احمد شهرکی زاد ازمدارس شاهد ، حضرت مریم(س)و دبیرستان دخترانه حاج

 

میرزا   بازدید و  عملکرد مشاوره در این مدارس را از نزدیک

بررسی  و  در ادامه تدابیر و راهکار های لازم برای موفقیت هر چه بهتر  عملکرد

 

مشاوره با همکاران مشاور، بحث و تبادل نظر شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٢۳ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٤:٥٥ ‎ق.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

همایش بهداشت روان ناحیه1 زاهدان

 

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

جلسه پیرامون چگونگی برگزاری هفته بهداشت روان در دفترمعاونت پرورشی باحضور مدیریت ومعاونت محترم آموزش وپرورش ناحیه1 واعضای هسته مشاوره در تاریخ94/7/18

 

[ سه‌شنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٢:٠۸ ‎ق.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ دوشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:۱۱ ‎ب.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

اولین جلسه توجیهی رابطین مشاور با موضوع تشخیص اختلالات یادگیری و  نحوه

 ارجاع به هسته مشاوره  با حضور کارشناسی مشاوره ناحیه 2  و اعضای هسته 

 ساعت 9صبح مورخ94/8/24 در محل مجتمع فرهنگی -تربیتی شهید مسلم کیخا

برگزار گردید

 

 

 

 

 

 

 

 

[ دوشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٥۱ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

شهرستان هیرمند

[ شنبه ٢۳ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳٢ ‎ب.ظ ] [ آقای کیخا جوان(کارشناس هیرمند) ]

[ جمعه ٢٢ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳٤ ‎ق.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

[ جمعه ٢٢ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٤٢ ‎ق.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

کارگاه دو روزه مدرسین هدایت تحصیلی قطب  ایرانشهر با حضور نمایندگانی از مناطق  بمپور-بزمان دلگان سرباز-فنوج-  لاشار اسپکه سرباز -  ایرانشهر برگزار شد

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان اظهار کرد: مشاوره یکی از خدمات اصلی راهنمایی است و قلب راهنمایی نامیده می شود ومعلمان از طریق راهنمایی تحصیلی می توانند در محتوا و برنامه های درسی تغییرات ضروری به وجود آورند و روش های تدریس خود را با ویژگی های و نیازمندیهای دانش آموزان منطبق سازند.

شیرازی افزود : پیرو نامه اجرای دوره های آموزشی مدیران و مشاوران متوسطه اول پیرامون موضوع هدایت تحصیلی، دومین دوره کارگاه آموزشی  مدرسین هدایت تحصیلی قطب ایرانشهر با حضور نمایندگان مناطق بمپور بزمان دلگان ایرانشهر سرباز فنوج لاشار اسپکه برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد : با توجه به  اهمیت هدایت تحصیلی در سیستم آموزشی کشورو با هماهنگی های به عمل آمده با ادارات  برنامه ریزی منابع انسانی و فن آوری اطلاعات،  برای این کارگاه های دو روزه دوره ی آموزشی " قوانین و آیین نامه و مقررات هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه " پیش بینی شده است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان از برگزاری کارگاه تربیت مدرس قطب  زاهدان  با حضور نمایندگان ادارات خاش نوک آباد نصرت آباد میرجاوه ناحیه 1 و 2 زاهدان  وعشایر در روز های 25 و 27  آبان ماه خبر داد.

سرگزی رئیس مرکز مشاوره و روانشناختی استان  در جمع نمایندگان هسته ها و مراکز مشاوره مناطق بمپور-بزمان دلگان سرباز-فنوج-  لاشار اسپکه سرباز -  ایرانشهر ضمن تشریح وظایف اعضای تخصصی هسته ها و  برنامه ریزی  دقیق طرح رابطان هسته مشاوره  جهت رفع بیشتر اختلالات یادگیری در مدارس ابتدایی تاکید بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای رابطان شد.

سرگزی :  ضمن تفسیر 27 مولفه آزمون سلامت روانی رفتاری هدف از برگزاری این آزمون را غربالگری و پایش  مقدماتی روانی رفتاری هر دانش آموز دانست.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان  افزود نیم رخ تهیه شده آزمون سلامت روانی رفتاری که برای 32 منطقه تهیه شده است کمک بسزایی برای برنامه ریزی های پیشگیرانه  آسیب های اجتماعی در مدارس دارد.

وی   با تاکید بر اصول مصاحبه انگیزشی خاطر نشان کرد: این نوع  فعالیت کمک خوبی جهت  برانگیختن تغییررفتار به وسیله کمک به درمانجویان برای کاویدن و حل کردن ناهمخوانی خودشان  دانست.

کیخا کارشناس مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی استان ضمن تشریح راهبردها و سیاست های اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان در سال 94 گفت: این سیاست ها  بصورت راهبردی و هدفمند در راستای سند تحول بنیادین در 14 آیتم تهیه گردید.

کیخا با تشکر از  فعالیت های کارشناسان و مشاوران مدارس در سال گذشته خواستار انجام دقیق طرح ها و برنامه های حوزه مشاوره در سال تحصیلی جاری شد.

در حاشیه این کارگاه  از مرکز مشاوره و خدمات و شناختی علی ابن موسی الرضا(ع) شهرستان ایرانشهر بازدید بعمل آمد.

 

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳۸ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

به کلیه مشاورین نواحی مناطق و شهرستانها

گروههای آموزشی مشاوره استان در نظر دارد جهت بالابردن کیفیت علمی و تخصصی فصلنامه همراز از مطالب همکاران مشاوره در سطح استان با موضوعات روانشناسی، آسیب های اجتماعی و توانمند سازی دانش آموزان جهت چاپ در نشریه مذکور استفاده کند همکاران مشاور می توانند مطالب خود را به آدرس ایمیل: sr.moshavereh@gmail.comارسال نمایید .مهلت ارسال 10/9/94 می باشد.

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:٢٤ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٢٥ ‎ق.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٠٧ ‎ق.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:۳٤ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

[ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٢۳ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ سه‌شنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۸:٠٩ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

بازدید اعضای هسته مشاوره انقلاب اسپکه از مدارس بخش آهوران -چانف در تاریخ 17 آبان 94انجام شد

 برنامه های بازدید به شرح ذیل می باشد:

1-بازدید از مدارس ابتدایی و بررسی اختلالات یادگیری و بیش فعالی دانش آموران و دانش آموزان مشکل دار و نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان و ارا ئه راهکار به معلمان در مقابله با موارد مذکور

2-ارئه اطلاعات به دانش آموزان پایه نهم در رابطه با هدایت تحصیلی

3-ارائه اطلاعات به دانش آموران پایه چهارم در رابطه با روش های صحیح مطالعه

4-ارائه اطلاعات در رابطه با برنامه ریزی تحصیلی صحیح و روشهای تست زنی مناسب به دانش آموزان  متوسطه دوم

[ سه‌شنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:۳۳ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

[ سه‌شنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۳:٤۸ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

کارگاه دو روزه مدرسین هدایت تحصیلی قطب سراوان با حضور نمایندگآن ادارات

( جالق- بم پشت مهرستان سیب سوران - سراوان) برگزار شد

شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان اظهار کرد: با توجه به تغییرات در نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان و در راستای راهکار 3-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعداد یابی مجموعه دوره های تربیت مدرس در 6 قطب  استان برگزار خواهد شد.

وی افزود : اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی تصمیم دارد به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها، حرف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعداد ها، علاقمندی و توانایی های آنان  در مدت   2 ماه  128 مدرس در ضمینه  هدایت تحصیلی  آموزش دهد.

شیرازی خاطر نشان کرد: این مدرسین که شامل ( کارشناسان مشاوره ادارات ، نماینده مشاوران ، نماینده هسته ها مشاوره و منماینده مدیران متوسطه دوره دوم ) هستند موظفند شیوه نامه هدایت تحصیلی جدید را برای تمامی مشاوران و مدیران متوسطه دوره دوم سطح  مناطق محل خدمت آموزش دهند.

شیرازی از برگزاری کارگاه تربیت مدرس قطب ایرانشهر با حضور نمایندگان ادارات( بمپور-دلگان-فنوج لاشار- ایررانشهر- سرباز- بزمان) در روز های 18 و 19 آبان ماه خبر داد.

سرگزی رئیس مرکز مشاوره و روانشناختی استان ضمن تشریح وظایف هسته ها و مراکز مشاوره به تفسیر بندهای آزمون های سلامت روانی رفتاری و اصول مصاحبه انگیزشی پرداخت .

کیخا کارشناس مسئول مشاوره استان با تاکید بر انجام تمامی فعالیت های پیش بینی شده حوزه مشاوره تمامی بند های توافقنامه ارتفای شاخص های مشاوره ای سال جدید را توضیح داد.

[ دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:۱٦ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

حرف نزدن بچه ها

سکوت اضطرابی می تواند همراه با دیگر اختلالات مربوط به اضطراب و یا همراه با اوتیسم بروز کند

 

محققان می گویند حرف نزدن بعضی بچه ها می تواند به علت وضعیتی موسوم بهselective mutism باشد.

این اختلال در واقع نوعی ترس یا فوبیای حرف زدن است که در آن کودک موقع حرف زدن به یک نقطه خیره شده و عضلاتش سفت می شود. این حالت با خجالتی بودن کاملا متفاوت است.

این بچه ها در خانه به راحتی حرف میزنند ولی در شرایط دیگر کاملا ساکت می شوند. محققان می گویند این وضعیت معمولا از سنین قبل از ۵ سالگی شروع می شود ولی می تواند تا سنین مدرسه رفتن تشخیص داده نشود. شیوع این نوع سکوت در بچه های دوزبانه سه برابر بیش از معمول است که می تواند به علت بیشتر بودن میزان استرس در زندگی آنها باشد.

این وضعیت می تواند موجب اختلالات جدی در ارتباطات کودک شده و در یادگیری او مشکلاتی ایجاد کند. سکوت اضطرابی می تواند همراه با دیگر اختلالات مربوط به اضطراب و یا همراه با اوتیسم بروز کند.

درمان این نوع از سکوت با تغییر در محیط زندگی کودک است. آنها را در مراحل جداگانه در معرض محیط های جدید قرار داده و در هر مرحله میزان شلوغی و استرس محیط را بیشتر می کنند. در همان حال کودک را از علائم اضطراب و راه های مواجه شدن با آن آموزش می دهند. کلید موفقیت در مواجهه با این افراد وجود یک مربی مورد اعتماد کودک است که با این بیماری آشنایی کامل داشته باشد.

[ دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٢٧ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

افزایش قدرت یادگیری کودکان با ورزش های هوازی

ورزش توانایی کودکان را در حل مسائل ریاضی افزایش می‌دهد

 

ورزش توانایی کودکان را در حل مسائل ریاضی افزایش می‌دهد
همچنین مطالعات نشان داده است که کودکان 9 تا 10 ساله ای که آمادگی هوازی بیشتری دارند قسمت خاکستری مغزشان باریک‌تر است. باریک‌تر بودن قسمت خاکستری مغز باعث افزایش توانایی ریاضی در افراد می‌شود.

در کودکان پروسه باریک شدن قسمت خاکستری مغز به صورت طبیعی انجام می‌شود. ورزش این پروسه را بهبود می‌بخشد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: باریک شدن قسمت خاکستری مغز یک روند طبیعی رشد است و به دلیل شکل‌گیری مغز اتفاق می‌افتد. تئوری که این پدیده را توجیه می‌کند می‌گوید که قسمت خاکستری مغز باریک می‌شود تا ارتباطات غیر ضروری از بین برود و ارتباطات مفید مغزی قوی‌تر شود.

مطالعات گذشته نشان داده است که باریک شدن قسمت خاکستری مغز با افزایش قدرت استدلال و مهارت‌های فکری همراه است. ما برای اولین بار نشان دادیم که آمادگی هوازی می‌تواند در باریک شدن قسمت خاکستری مغز نقش داشته باشد. در واقع ما دریافتیم که کودکان 9 تا 10 ساله ای که آمادگی هوازی بیشتری دارند، ضخامت قسمت خاکستری مغزشان کمتر است.

در این مطالعات 48 کودک مورد بررسی قرار گرفتند. از همه این افراد تستی برای اندازه‌گیری آمادگی هوازی گرفته شد. نیمی از این کودکان 70 درصد یا بیشتر آمادگی هوازی داشتند و نیمی از این کودکان 30 درصد یا کمتر آمادگی هوازی داشتند. محققان با کمک MRI از مغز این کودکان عکس برداری کردند و توانایی ریاضی آنها را سنجیدند.

محققان به اختلاف بین توانایی ریاضی و ساختار مغزی این کودکان پی بردند. به طور کلی باریک تر بودن قسمت خاکستری مغز با کارایی بهتر ریاضی همراه است.

مدیر این تحقیقات افزود: در بعضی مدارس از میزان ساعت‌های ورزش گرفته می‌شود و این زمان صرف درس‌های دیگری می‌شود. به همین ترتیب میزان بی‌تحرکی کودکان افزایش می یابد. ما نیاز داریم تا میزان فعالیت فیزیکی کودکان را افزایش دهیم. مدارس بهترین مکان برای افزایش انگیزه ورزشی کودکان هستند.

بخش خاکستری مغز، مسئول فعالیت های شناختی نظیر حافظه و یادگیری است. اما این نخستین بار است که رابطه آمادگی جسمانی هوازی با بخش سفید مغز کودکان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این تیم پژوهشی از شیوه «تصویربرداری DTI برای بررسی بخش سفیدرنگ مغز این کودکان استفاده کردند. در این شیوه میزان پخش شدن آب در بافت های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. هر قدر میزان پخش شدن آب کمتر باشد، بافت مذکور دارای فیبر بیشتری بوده و فشرده تر است که البته مطلوب تر شمرده می شود.

پژوهشگران به بررسی رابطه عوامل مختلفی نظیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده، زمان بلوغ و نیز بررسی وجود ناتوانایی های یادگیری و یا بیش فعالی با وضعیت قشر سفید مغز آنها پرداختند.

این تیم پژوهشی در حال حاضر در دومین سال از یک پژوهش پنج ساله است تا مشخص شود که شروع یک ورزش هوازی جدید توسط کودکان تا چه حدی می تواند موجب تاثیر مثبت بر روی قشر سفید مغز آنها شود.

مطالعات پیش از این نشان داده بود که فعالیت های کوتاه مدت و بلندمدت، بر سلامت مغز و توانایی های شناختی کودکان تاثیر می گذارد. این یافته جدید در واقع بر شواهد قبلی مبنی بر تاثیر مثبت ورزش و تحرک جسمی بر سلامت مغز می افزاید.

 

 

[ دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٠۳ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]
5 خصوصیت یک فرد موفق
خصوصیاتی که یک مرد موفق باید داشته باشد …
 
 
 
 
 یکی از نگرانی های متفکرین غربی٬ کمرنگ شدن اراده و سخت کوشی در نسل جوان است. برای همین موج جدیدی از تحقیقات در باره کلمه پر معنای Grit ( سماجت) در دستور کار و تحقیق روانشناسان٬ فلاسفه و مدیران موسسات آموزشی قرار گرفته است.

 

 

یکی از پیشروان و صاحب نظران رفتارشناسی٬ محقق دانشگاه پنسیلوانیا خانم  Angela Duckworth که سخنرانی اش در TED از مرز ۵ میلیون بیننده هم گذشته است Grit را: « پشتکارِ مشتاقانه برای دستیابی به اهداف درازمدت» تعریف کرده است.

برای اینکه بتوانیم به درک واضح تری از کلمه کلیدی Grit که بهترینِ بهترین ها در جامعه انسانی از آن برخوردارند برسیم اجازه دهید همراه با خصوصیاتی که خانم Duckworth در نظر گرفته اند و به کارگیری تعاریف سایر محققین٬ ۵ خصلت اصلی Grit را در این پست رموز موفقیت در کار و سرمایه شرح دهم.

1- روبرو شدن با ترسِ ناشی از شکست خوردن

 

اندازه گرفتن صفتِ شجاعت شاید امکان ناپذیر باشد ولی این خصوصیت فردی رابطه مستقیمی با مفهوم Grit دارد. افرادی که خطا را بخشی از مسیر دستیابی به هدف می دانند نه تنها واهمه ایی از شکست ندارند بلکه آن را با آغوش باز می پذیرند چون پذیرفتن احتمال شکست٬ اجازه ریسک کردن را به اینگونه افراد می دهد.

همه افراد قادر نیستند به این خصلت دست یابند چون شکست٬ خوردن می تولند باعث ایجادِ احساس ناخوشایند اضطراب و محافظه کاری شود. ترس از شکست٬ اعتقاد به بهترین بودن و جسارتِ برای رسیدن به اهداف بزرگ را در وجودمان سرکوب می کند.

برای همین باید مدام برای افزایش شهامت تلاش کنیم. شجاعت شبیه تمرین بدن سازی است که اگر هر روز تمرین و تکرار نشود بدن را از بهترین حالت بودن دور می سازد. Grit یا پشتکارِ مشتاقانه برای دستیابی به اهداف درازمدت٬ نیاز به جرات دارد.

۲- تشخیصِ انجام یک کار به شکل درست

 

داشتن یک شعور ذاتی برای انجام کارهای محول شده آن هم به بهترین شکل ممکن یکی دیگر از ۵ خصلت افراد بسیار موفق است٬ خصلتی که با دنباله روی از دیگران فرق دارد.

از دید محقق دانشگاه پنسیلوانیا خانم  Angela Duckworth تشخیصِ انجام یک کار به شکل درست٬ شبیه شرکت در یک مسابقه است با نیت گرفتن مدال طلا… برای همین انسان هدفمند به طور خستگی ناپذیر کار می کند و واهمه ای از خطا ندارد در صورتی که آدم دنباله رو با چنگ و دندان سعی می کنند که فقط اشتباه نکند.

۳- پیگیری اهداف درازمدت

دستیابی به یک هدف بدون همت و استعداد میسر نیست. بی شک٬ شانس می تواند نقش کلیدی داشته باشد اما شانس به در خانه خیلی ها می زند. برای سرآمدِ دیگران بودن٬ تلاش و تمرین بدون وقفه و تمرکز بر اهداف درازمدت حرف اصلی را می زند.

تلاش و از خودگذشتگی در صورتی ابعاد وسیع پیدا می کند که افراد بتوانند به یمن داشتن اهداف مشخص٬ برای پشتکار خود معنا و مفهوم بیافرینند. درکِ رابطه بین تلاش و استعداد و درهم آمیزی آنها با یک هدف مشخص٬ ایجاد انگیزه٬ شوق و شجاعت خواهد کرد.

۴- تحمل سختی ها = خوشبینی٬ اعتماد به نفس و خلاقیت

طبیعتا٬ حرکت در مسیر دستیابی به هدف درازمدت مصادف با غفلت ها و اشتباهات ایجاد شده در حین راه خواهد بود. ولی افرادی که از تحمل بالایی برخورداند قادرند از پسِ مشکلات٬ شکست ها و نارسایی ها بر آیند.

تحمل و مدارا توانایی است که به بعضی از افراد اجازه می دهد از موانع بازدارندهِ هدف عبور کنند و سلامت منطقی شان را بعد از هر شوک و حمله پیش بینی نشده حفظ کنند. خوشبینی٬ خلاقیت و اعتماد به نفس بر تحمل دشواری ها خواهد افزود. تحملی که به فراد اجازه می دهند با دلبازی تمام به خودش بقبولاند که: «در پایان همه چیز درست خواهد شد و اگر هنوز درست نشده است پس هنوز به پایان مسیر نرسیده ام»

۵- تفاوت بین بهترین یا بی نقص ترین

به طور عمومی افرادی که gritty هستند به دنبال بی نقص بودن نیستند اما همه تلاش شان را به خرج می دهند که بهترین باشند. بهترین بودن یک خصلت است نه یک هدف و امکان خطار را مد نظر قرار می دهد. اما افراد کمال گرا از قدرت انعطاف لازم برخوردار نمی شوند٬ خطا را غیرقابل گذشت می دانند و با دقتی متعصبانه درگیر جزئیات می گردند.

برای یک ورزشکار یا ژیمناست بی نقص بودن معنی دارد ولی در حالت عمومی٬ کمال مطلوب٬ برداشت و ایده ایی است که از طرف دیگران تعیین می شود و تلاش برای دست یافتن به کمال دیگران نوعی توهم است. به همین خاطر٬ اضطراب٬ عدم اعتماد به نفس٬ خودکم بینی٬ وسواس بیش از حد٬ اعتیاد و افسردگی از  مشخصات اصلی کمال گرایان است

 
[ یکشنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۳٢ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

چطور بتوانم نه گفتن را شروع کنم !

 
چطور بتوانم نه گفتن را شروع کنم !

نه گفتن برای بسیاری از انسان ها مشکل است و نمی توانند همیشه به اطرافیان خود نه بگویند.

 

شاید به ظاهر، این که همیشه به همه پاسخ مثبت بدهید راحت تر باشد، اما به چه قیمتی؟ تا به حال فکر کرده اید شاید پاسخ منفی در بسیاری از مواقع گزینه بهتر و مفیدتری برای رهایی از استرسهای زیاد است.

 

احساس میکنید به خاطر تعهدات و وظایف زیادی که به عهده گرفته اید، ظرفیتتان پر شده است؟ تلاش میکنید با عجله کارهای زیادی را در زمان کوتاه انجام دهید؟ اگر چنین است با یادگیری “نه” گفتن به راحتی میتوانید از این استرسها رها شوید.

 

چرا باید “نه” بگویم؟

 

اگر به همین شیوه ادامه دهید بعید است که از تعداد درخواستها و تقاضاها از شما کاسته شود و شما نیز نمیتوانید زمان بیشتری به روز خود اضافه کنید. اگر “نه” گفتن را یاد نگیرید مجبور هستید همیشه زیر بار اینهمه مسئولیت قرار بگیرید و زندگی خود را با استرس زیاد همراه کنید. نه گفتن کار ساده ای نیست اما تنها راه کاهش استرس است. به یاد داشته باشید که سنگینی بار مسئولیت امری فردی است. اگر همکار شما مسئولیتهای زیادی را به عهده میگیرد و به نظر میرسد با آن مشکلی ندارد، به این معنی نیست که این امر در مورد شما نیز صادق است. تنها شما هستید که میدانید چه مقدار مسئولیت برایتان کافی است و نباید بیشتر از آن را قبول کنید.

 

برای “نه” گفتن به دلایل زیر توجه کنید:

 

_  نه گفتن به معنی خودخواهی نیست. وقتی وظیفه جدیدی را نمیپذیرید به این معنی است که مسئولیتهایی که در حال حاضر به عهده دارید برایتان اهمیت دارد و نمیخواهید در انجام آنها کوتاهی رخ دهد.

 

_ نه گفتن به شما اجازه میدهد کارهای جدیدی را امتحان کنید. این که همیشه کاری را انجام میداده اید دلیل نمیشود برای همیشه انجام آن را به عهده بگیرید. با نه گفتن فرصت پیدا میکنید علایق و کارهای جدیدی را دنبال کنید.

 

_  همیشه پاسخ مثبت به درخواستها خوب نیست. وقتی بیش از حد مسئولیت به عهده میگیرید تحت استرس شدیدی قرار میگیرید و احتمال احساس خستگی و از پا در آمدنتان بیشتر میشود.

 

_ بله گفتن باعث میشود دیگران از انجام آن کار ناتوان شوند. به عبارت دیگر وقتی “نه” میگویید راه را به روی فرد باز میگذارید تا خود دست به کار شود. ممکن است نتوانند همانند شما عمل کنند اما اشکالی ندارد، در نهایت راه خود را پیدا میکنند.

 

گاهی اوقات به راحتی نمیتوان تصمیم گرفت چه کارهایی ارزش صرف زمان و توجه شما را دارند. با استفاده از راهبردهای زیر تعهدات، فرصتها و مسئولیتهایی را که برایتان پیش می آیند، ارزیابی کنید:

 

_ بر اساس اولویت بر کارها تمرکز کنید . اولویتها و وظایف خود را پیش از این که مسئولیت جدیدی را بپذیرید، بررسی کنید. از خود بپرسید آیا این مسئولیت جدید برایتان مهم است. اگر کاری برایتان مهم است، مسلما باید آن را بپذیرید و اگر چنین نیست، آن را قبول نکنید.

 

_ میزان استرس پاسخ مثبت را بسنجید. آیا کار جدیدی که میخواهید قبول کنید، تعهد بلند مدت است یا کوتاه مدت؟ مثلا کمک مالی به مدرسه نسبت به پذیرفتن مسئولیتی مانند تعمیرات مدرسه، زمان خیلی کمتری نیاز دارد. اگر پذیرفتن کاری برایتان ماهها استرس به همراه می آورد آن را نپذیرید به جای آن از راههای دیگری کمک کنید.

 

_ به خود اجازه احساس گناه ندهید. تقاضایی را که ترجیح میدهید رد کنید، به خاطر احساس گناه یا دِین قبول نکنید . این کار احتمالا منجر به استرس و ناخشنودی بیشتر میشود.

 

_ پیش از تصمیم گیری فکر کنید. اگر دوستی از شما دعوت کرده به مهمانی یا مراسمی بروید پیش از این که پاسخی به او بدهید، فرصت بخواهید و مدتی به آن فکر کنید و ببینید آیا پیشنهاد یا درخواست او با برنامه شما سازگاری دارد یا نه. اگر نمیتواند مدت زیادی برای پاسخ شما صبر کند، حداقل مدت کوتاهی به آن فکر کنید و سپس پاسخ دهید.

 

چگونه “نه” بگوییم؟

 

نه! به همین سادگی بگویید نه تا وظایفی را که نمیتوانید انجام دهید، قبول نکنید. ممکن گاهی پاسخ منفی به همین سادگی نباشد. در اینجا توصیه هایی ارائه شده که هنگام نه گفتن باید به یاد داشته باشید:

 

_  نه بگویید. از استفاده از واژه نه نترسید. مراقب عبارتهای جایگزینی که دربردارند تردید هستند مانند عبارت “مطمئن نیستم”، “فکر نکنم بتونم” و از این قبیل جملات تردیدی باشید چون به این معنی برداشت میشود که ممکن است بعدا پاسختان مثبت باشد.

 

_  پاسختان را طولانی نکنید. دلیل خود برای امتناع از پذیرش درخواست را بیان کنید اما آن را زیاد طول ندهید. از توضیح دادن زیاد یا توجیه کردن خودداری کنید.

 

_ صادق باشید. برای نپذیرفتن مسئولیت، دلیل نسازید. بیان واقعیت همیشه بهترین راه برای نه گفتن به دوستان، عزیزان یا همکاران است.

 

_ محترمانه برخورد کنید. معمولا دلایل زیادی برای طرف مقابل وجود دارد که میخواهد شما درخواستی را قبول کنید بنابراین در حالی که محترمانه پاسخ منفی میدهید، با تعریف و تایید تلاش فرد، احترام خود به خواسته او را نشان دهید.

 

_ خود را برای تکرار درخواست آماده کنید. ممکن است تقاضای مورد نظر چندین بار از شما درخواست شود و لازم است چندین بار پاسخ منفی خود را اعلام کنید تا دیگران آن را بپذیرند. در این شرایط فقط با ارامش همان پاسخ خود را (با ذکر دلیل اولیه یا بدون آن) تکرار کنید.

 

_ اگر عادت دارید همیشه پاسخ مثبت بدهید، برایتان نه گفتن ممکن است دشوار باشد اما یادگیری این مهارت بخش مهمی از مدیریت استرس و تسهیل کردن زندگی است. با تمرین متوجه میشوید نه گفتن برایتان آسان تر میشود.

[ یکشنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:٢٦ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

کارگاه آموزشی مدرسین هدایت تحصیلی مشاوران قطب شهرستان سراوان از تاریخ 94.8.16 به مدت دو روز با حضور کارشناسان اداره مشاوره اداره کل استان و ادارات آموزش و پرورش شهرستان های سراوان/ سیب و سوران ، مهرستان و مناطق جالق و بم پشت در محل سالن اجتماعات غدیر مدیریت  برگزار گردید . هدف از برگزاری این کارگاه توضیح و تشریح آئین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول و ضوابط آن می باشد .

[ یکشنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٥:٠۳ ‎ق.ظ ] [ محمد علمی نژاد(سراوان) ]

 

 

 

روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان

1- محدودیت هایی برای کنترل پرخاشگری وضع کنید و آنها را به اطلاع کودک برسانید.
2- مدل های پرخاشگری را به حداقل برسانید.

می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

الف) ساعاتی را که کودک فیلم های خشونت آمیز تلویزیونی  می بیند، محدود کنید.

ب) فیلم  ها، تصاویر و روزنامه کودک را به دقت انتخاب کنید.

ج) الگوهایی را در اختیار کودک بگذارید که پرخاشگرانه نباشند.

همکاری، مسئولیت و پیگیری مسائل مورد علاقه را با دادن مسئولیت به کودکان تشویق کنید.

ح)همراه کودک برنامه ای تلویزیونی  را ببینید و صحنه پرخاشگرانه آن را تفسیر کنید.

3- همدلی را افزایش دهید. آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر پرخاشگری او در افراد یا حیوانات به وجود می آید، افزایش دهید.

4- رفتارهایی را که مغایر با رفتار پرخاشگرانه است، تقویت کنید.

5- به جای کودک پرخاشگر، به کودکی که به وی پرخاش شده توجه کنید.

6- نحوه ی ارتباط کودک را با افرادی که با او زندگی می کنند، مورد بررسی قرار دهید.

7- اگر قرار است کودک به دلیل رفتار خشونت آمیزش تنبیه شود، بهتر است به طریقی باشد که منجر به حمله انتقامی و تلافی جویانه از طرف کودک نشود.

8- فرصت تخلیه هیجانات را برای کودک فراهم کنید.

9- مباحث گروهی یا خانوادگی را که تأکید بر همکاری با دیگران دارد، به کار گیرید.

10- همکاری، مسئولیت  و پیگیری مسائل مورد علاقه را با دادن مسئولیت به کودکان تشویق کنید.

11- برای مهارِ رفتار کودکان، فنون محروم سازی ممکن است تا حدودی مفید واقع شود. بنابراین رفتارهای پسندیده را به وضوح تشریح کنید و پاداش ها و کیفرهای آنها را بیان نمایید.

12- فعالیت های ساعتی او را در صورت امکان با شرکت کودکی دیگر طراحی کنید.

13- از تنبیهات بدنی پرهیز کنید.

14- علت رفتار پرخاشگرانه وی را بیابید.

15- ثبت وقایع روزانه، بازی درمانی، بازی های جالب، جمله سازی و گوش دادن فعال ممکن است به عنوان کمکی در جهت درک کودکان خشن به کار گرفته شود.

16- به کودک بفهمانید که با هر رفتار خشونت  آمیز، خود را از شما بیشتر دور می کند.

17- از کودک پرخاشگر بخواهید الگوی مطلوبی برای خود بیابد و فهرستی از رفتارهای الگو را در کوتاه مدت اجرا نماید.

18- با کودک قرارداد رفتاری ببندید تا برای رفتارهای مطلوبش جایزه دریافت کند و نتیجه اعمال نامطلوبش را ببیند.

[ شنبه ۱٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٥:٠۳ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

تقدیم به همه ی دانش آموزان گل سراسر میهن عزیزمان ایران

 

سیزده آبان بر اهالی دیار آزادی و آزادگی آشناست. تاریخ میهن در این روز درخششی الهی یافت و روزی شد که بارها عظمت و استواری جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را برخود دید و بر خود بالید که در تقویم تاریخ، یادآور رادمردی و شجاعت گردید.

روزی شد سرنوشت ساز که لحظات و دقایقش با سرنوشت این انقلاب و مردمش گره خورد و نگینی فروزان شد بر تارک روزشمار انقلاب اسلامی و مردمی ایران و خاطره ای ماندگار در ذهن پیر و جوان این مرز و بوم که در هر سالروزی با افتخار از آن یاد می شود و حوادث و وقایع متعدد آن سینه به سینه نقل می گردد. از همان واقعه ی نخستین که پیر مرید جوانان بار سفر بست و به دیاری ناآشنا رفت تا دورادور حامی ملت و مردم خود باشد تا روزی که دانش آموزان آزاده ی وطن صف به صف در کنار یکدیگر ایستادند و به پیروی از رهبر فرزانه ی خود قلم و کتاب های خود را بر زمین نهادند و راست قامت ایستادند تا قامت بلند رادمردی خود را به رخ دشمنان کوردل بکشانند و بالاخره روزی که دانشجویان ـ این جویندگان آزادی و آزادگی ـ دیوارهای پوشالی و سست استکبار را بر سرشان ویران ساختند و درفش شجاعت را بر بام آن افراشتند. اینها همه و همه یادآور رشادت زنان و مردانی است که سکوت را ننگ می دانستند و ایستادن و خروشیدن در قاموس زندگیشان تنها راه درست زیستن بود

[ شنبه ۱٦ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٤:٥٥ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]
سرگلزایی مقدم معاون پرورشی و فرهنگی استان اظهار کرد: مشاور در مدرسه نوک تیز پیکان بهداشت روانی است.نظام جامع بهداشت روانی در هر کشوری، نیاز به غربال و شناسایی به هنگام، مداخله، تحدید مشکلات و اختلالات، ارائه مشاوره، ارجاع و درمان دارد. 

 
وی افزود :به نظر می آید مدرسه از جمله نهاد هایی است که به دلیل رسمی بودن، فراگیربودن، مورد وثوق بودن و ساخت یافته بودنش می تواند به عنوان بهترین محمل برای توسعه و گسترش، اعاده، حفظ و ارتقاء سطح بهداشت روانی مورد توجه قرار گیرد.
 
سرگلزایی مقدم خاطر نشان کرد :  نظام جامع بهداشت روانی در ایران باید سرمایه گذاری اولیه خود را متوجه مدارس سازد که در آن نسل های آتی پرورش می یابند .
 
معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید کرد : نسل هایی که اگر از بهداشت روانی و رشد روانی خوبی برخوردار باشند، میلیاردها ریال صرفه جویی و افزایش بهره وری در عرصه های بهداشتی، اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را به ارمغان خواهند آورد .
شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی ضمن تقدیر از زحمات همکاران حوزه مشاوره جهت تدوین این مرامنامه گفت: اخلاق حرفه ای یکی از مقوله های مهم در زندگی اجتماعی ما است که همه ما ملزم به رعایت آن هستیم. اخلاق حرفه ای در مشاوره، یعنی درک و رعایت مجموعه ای از باید و نبایدهایی که در تصمیم گیری های حرفه ای باید رعایت کرد تا در سایه آن احساس امنیت و رضایت را در مراجع و مشاوره تامین نمود.
وی افزود : مرامنامه حاضر شامل 43 موضوع یا بند است که در برگیرنده محورهای متفاوتی در رابطه با ارتباط مراجع با مشاور بوده که رهنمود بسیار مناسبی برای مشاوران ، مدیران ، رابطان هسته های مشاوره، اعضای تخصصی هسته ها و مراکز مشاوره، دانش آموزان همیار مشاور و دیگر کارکنان آموزش و پرورش استان می باشد.
شیرازی از توزیع مرامنامه در ادارات آموزش و پرورش سطح استان در هفته آتی خبر داد.
 
انتهای پیام/
[ سه‌شنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٥٠ ‎ب.ظ ] [ اداره مشاوره تربیتی استان سیستان و بلوچستان ]

به منظور هماهنگی و برنامه ریزی در اجرای مطلوبتر جلسات همدلانه مشاوران مدارس، اولین جلسه کمیته اجرایی با

شرکت تعدادی از مشاورین در مورخه 94/8/11در دفتر مشاوره هنرستان نو آوران برگزار گردید .

 

آقای احمد شهرکی زاد کارشناس مشاوره ناحیه 2 با تاکید برنقش و اهمیت جلسات همدلانه در افزایش سطح علمی و فکری در حوزه مشاوره  ، اجرای مطلوب آن را  موجب زیبایی کار و افزایش اثربخشی خدمات راهنمایی و مشاوره در تمامی دوره های تحصیلی  می گردد.   متذکر شدند بنا بر این برگزاری این جلسات  وضعیت علمی و تخصصی مشاوران رابه تصویرمی کشدبراین اساس ضرورت دارد  با جدیت و اهتمام زیادی  شرکت تمامی مشاوران در این جلسات  فراهم گردد ،درادامه ایشان تعامل و همکاری مشاورین را به دلیل حساسیت امر خواستار شدند.

[ سه‌شنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٥:٠۱ ‎ب.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۳:۱۱ ‎ب.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

[ دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٢٢ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٥:٢۱ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

آیا تا به حال این واژه را شنیده اید ؟حتما این مفهوم برای شما آشناست.. قبل از مطالعه این مطلب خودتان حدس بزنید که منظور از ارتباط موزاییکی چیست؟ دیدگاه خود را با مطلب زیر مقایسه نمایید ....

مفهوم ارتباط موزاییکی:

 با این همه ، خانواده نو، انسانها را به خود می کشد ، اما نه در تامیت هستی آنان.افراد خانه عادت می کنند از آغاز شب در محلی ( مثلا در همان خانه) جمع شوند و به رادیو  و مخصوصا تلویزیون گوش فرا دهند . در این حال ، ممکن است بر اثر کمی جا بسیار فشرده بنشینند، اما توجه آنان به خارج از خانه است . روابط متقابل آنان رو به کاستی است، آن طور که نبودن یکی از افراد خانه کمتر محسوس است. به بیان دیگر ، به جای آنکه مانند قرنهای پیشین افراد خانه با یکدیگر گفت و گو کنند ، درد دل کنند و بیامیزند، با تلویزیون سر و کار دارند. این فرایند را با نوعی  بحران عاطفی (emotional crisis) در خانه جدید خواند.باز در همین روند به نوعی تجزی شخصیت انسانی دیده می شود. انسان به طور کامل در خانه نیست ، هرچند که به ظاهر و از نظر جسمانی در جمع ساکنان خانه است . فراگرد بخشی شدن   (partial)، یا یک بعدی شدن(unidimensional) و به طور دقیق جدایی از تامیت(totality) انسان در خانه، به درستی  و بی هیچ شبهه، عوارضی بسیار بر جای می گذارد. مخصوصا که با بسط وسایل ارتباط جمعی، از جانبی به جهت تعدد کانالهای تلویزیون و از جانب دیگر به خاطر کوچک شدن این وسیله و خریداری آن توسط هر یک از اعضای خانه، این تجمع صوری نیز گسست. هرکس در اطاق خود تلویزیونی، رادیویی و یا روزنامه و مجله خاصی دارد بدان روی می کند.

منبع: ساروخانی ، باقر،«مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده» ،تهران ، سروش،چاپ دوازدهم 1389، ص 15

[ دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٢:٥٩ ‎ق.ظ ] [ محمد علمی نژاد(سراوان) ]

[ پنجشنبه ٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٤٩ ‎ب.ظ ] [ آقای عبداله سعیدی -سیب سوران ]

[ پنجشنبه ٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٥:۳٤ ‎ب.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

پرورش اعتماد به نفس : اعتماد به نفس (self-confidence) یعنی میزان ارزشی که به خودمان در مقایسه با دیگران قائل هستیم. افرادی که برای خویشتن ارزش مثبتی قائل هستند، احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری دارند. چنین افرادی به تقویت کنندههای اجتماعی و ستایشهای دیگران وابستگی ندارند. زیرا آموخته‌اند چگونه بهترین دوست خود و بزرگترین مشفق خویشتن باشند. در مقابل افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، معمولا منفعل تر ، ترغیب پذیرتر و دارای محبوبیت کمتر هستند. این افراد نسبت به انتقاد منفی به شدت حساس هستند و فکر می‌کنند که این انتقاد ناشایستگی آنان را ثابت می‌کند. تحقیقات مختلف همبستگی معنی داری را بین کمرویی و اعتماد به نفس پایین گزارش کرده‌اند. بدین معنی که زمانی که کمرویی شدید است، اعتماد به نفس نیز پایین است و زمانی که اعتماد به نفس بالایی وجود دارد، کمرویی از صحنه حذف می‌شود.

 آموزش مهارت اجتماعی : لازم است، به افراد کمرو مهارتهای اجتماعی آموزش داده شود تا از دستور العملهای ساده و مستقیم ویژه‌ای برای تغییر الگوهای رفتاری خود جهت دریافت پاداشهای اجتماعی بیشتر استفاده کنند. در این زمینه لازم است آنها مطالبی را فرا بگیرند، تمرین کنند، تشویق شوند و روشهایی که آنها را از نظر جسمانی و اجتماعی جالب توج تر می‌کند، فرا بگیرند. بخش اعظم این روشها تحت عنوان جرات آموزی (Assertive Training) ارائه می‌شوند. برخی از این روشها شامل آموزش لباس پوشیدن و آراستگی ظاهر ، شروع یک گفتگو ، آموزش گفتگو با افراد ناشناس ، آموزش گوش کردن فعال ، آموزش نه گفتن است.

[ پنجشنبه ٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۱٩ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

روانشناسی رنگ چشم‌های خود را بخوانید

افراد‌ از روی رنگ چشم، گزینه جد‌ید‌ی است که د‌ر روابط انسانی بی‌تاثیر نبود‌ه و چنانچه د‌رست به کار
رود‌، مشکلات زیاد‌ی را حل خواهد‌ کرد‌. مطلب زیر که توسط یکی از انجمن‌های اینترنتی عربی منتشر شد‌ه است، به بررسی انواع رنگ چشم و شخصیت د‌ارند‌گان آن می‌پرد‌ازد‌.
● رنگ چشم سبز
رنگ چشم سبز، نشان د‌هند‌ه آن است که صاحبان آن، شخصیتی قوی و اراد‌ه‌ای بالا د‌ارند‌. د‌ر تصمیم‌گیری‌ها، خیلی محکم عمل می‌کنند‌ و تا حد‌ی خود‌ رای و مغرور نیز هستند‌. این افراد‌، اعتماد‌ به نفس بالایی د‌ارند‌ و تا آخرین توان خود‌ به د‌یگران کمک می‌کنند‌.
● رنگ چشم آبی
د‌ارند‌گان چشم‌های آبی، د‌ارای نگاهی عمیق هستند‌ و شخصیتی حساس د‌ارند‌. این افراد‌ به راحتی فکر و نظر خود‌ را به د‌یگران تحمیل می‌کنند‌.
● رنگ چشم مشکی
صاحبان چشمان مشکی، انسان‌هایی رویایی هستند‌ که د‌ر فضای شاعرانه‌ای زند‌گی می‌کنند‌ و همچنین بسیار د‌ست و د‌ل باز هستند‌. بسیار سعی می‌کنند‌ با هر چه د‌ارند‌ به د‌یگران کمک کنند‌. این افراد‌ همچنین د‌ارای خلق و خوی اجتماعی و احساسات ظریف هستند‌.
● رنگ چشم قهوه‌ای
چشم قهوه‌ای، سمبل مهربانی و محبت است و هر چه تیره‌تر باشد‌ مهر و محبت صاحبش بیشتر است. چشم قهوه‌ای‌ها، بسیار خونسرد‌ند‌ و هرچه را که می‌خواهند‌ به راحتی تصاحب می‌کنند‌.
● رنگ چشم خاکستری
صاحبان چشم‌های خاکستری، د‌و د‌سته هستند‌. یا از شخصیتی آرام برخورد‌ارند‌ و یا شخصیتی عصبی و انقلابی د‌ارند‌، ولی د‌ر مجموع انسان‌هایی سرسخت و سنگین د‌ل هستند‌.
● رنگ چشم عسلی
با وجود‌ اینکه چشم ‌عسلی‌ها، انسان‌هایی خوش قلب هستند‌ ولی با د‌یگران صریح نیستند‌. این افراد‌ همیشه به د‌نبال د‌وست می‌گرد‌ند‌. چشم عسلی‌ها معمولاً از کود‌کی روی پای خود‌ می‌ایستند‌ و د‌وست ند‌ارند‌ به د‌یگران تکیه کنند‌.

[ پنجشنبه ٧ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٩:۱۱ ‎ق.ظ ] [ هسته مشاوره راه روشن ناحیه 2 ]

ای شده مجنون خدا السلام / شاهرگ خون خدا السلام

ای شده سرشار دلم از غمت / باز محرم شد و دل محرمت

هست نگاه نگران همه / سوی تو ای دسته گل فاطمه

ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت باد

 

[ شنبه ٢ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٤:۳٧ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ جمعه ۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ] [ آقای بهنامی کارشناس مشاوره شهرستان فنوج ]

[ جمعه ۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٧:٢٢ ‎ب.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ جمعه ۱ آبان ۱۳٩٤ ] [ ٦:٥٦ ‎ب.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب