شبکه اجتماعی و گروهی مشاوران مدارس استان سیستان بلوچستان

موضوع:اضطراب جدایی دانش آموزان مقطع ابتدایی

مکان:نمازخانه اداره آموزش پرورش

[ چهارشنبه ۳٠ دی ۱۳٩٤ ] [ ٦:۳٠ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

موضوع کارگاه:اختلال بیش فعالی وکمبودتمرکز

[ چهارشنبه ۳٠ دی ۱۳٩٤ ] [ ٦:٢٠ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

در تاریخ 1394/10/27 جلسه توجیهی ازمون های نوین مشاوره ای با حضور مشاوران و مدیران متوسطه دوره اول ناحیه دو زاهدان برگزار گردید که در این جلسه شهرکی کارشناس مشاوره در مورد نحوه اجرای ازمون ها توضیحاتی را ارائه دادند.

سپس آقای ملک رئیسی در زمینه ی هرچه بهتر برگزار شدن ازمون ها مطالبی را عنوان نمودند

 

 

[ سه‌شنبه ٢٩ دی ۱۳٩٤ ] [ ٤:٠٤ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

[ دوشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٤ ] [ ٥:٠٢ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

[ دوشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٤ ] [ ٤:٥٦ ‎ق.ظ ] [ آقای محمد آرش کارشناس مشاوره لاشار ]

[ یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ] [ ٧:۱۱ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ] [ ٦:٢٩ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ] [ ٦:۱٤ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ] [ ٥:۳٥ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

خداقوت

در تاریخ 94/10/26 روز شنبه اولین جلسه طرح مشاوره و راهنمایی گروهی سیار برگزار گردید.

در این جلسه که در آموزشگاه متوسطه دوره دوم فاطمه الزهرا(س) برگزار گردید،جمعی از مشاوران مدارس با همراهی کارشناس مشاوره حضور یافتند.در این جلسه از طریق پرسش و پاسخ توسط دانش آموزان پایه چهارم تجربی و انسانی به مباحثی از قبیل نحوه مطالعه صحیح و ایجاد انگیزه و نقش برنامه ریزی تحصیلی و نقش مشاور در مدارس وهمچنین به معرفی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی هدایت این مدیریت پرداخته شد.

در پایان از نحوه فعالیت همیاران مشاور آموزشگاه و برنامه های اجرایی مشاوران و مشکلات دانش آموزی این اموزشگاه از نگاه همیاران توضیحاتی ارائه گردید.

[ یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ] [ ٥:۳٥ ‎ق.ظ ] [ محمد علمی نژاد(سراوان) ]

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:٤۸ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

کارگاه استفاده ازاینترنت ودنیای مجازی

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:٤۱ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

کارگاه ریلکسیشین

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳٧ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:۳٢ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

کارگاه روابط دختروپسرومهارتهای نه گفتن

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:۱۳ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ۸:۱۱ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ٧:٥۸ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

[ شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ] [ ٧:٢٦ ‎ب.ظ ] [ پیری ناحیه 1 زاهدان ]

در روز دوشنبه مورخه 94/10/21 در محل مرکز مشاوره استان کارگاهی با حضور اعضای هسته ها و مراکز مشاوره مناطق میرجاوه، نصرت آباد، خاش و ناحیه 1 زاهدان برگزار گردید.

 

در ابتدای جلسه آقای منصورشاد کارشناس مشاوره مرکز مشاوره ضمن خیرمقدم خدمت جناب آقای شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و همکاران مراکز و هسته های مشاوره در خصوص موارد ذیل مطالبی را عنوان نمودند:

1-نحوه گزارش نویسی همکاران مراکز و هسته های مشاوره

2- تهیه تعرفه برای مراکز مشاوره

3-معرفی سایت مرکز مشاوره و سایت های مرتبط

4-مصاحبه با مشاورین بازنشسته

و در ادامه آقای سلوکی کارشناس مشاوره مرکز مشاوره در خصوص آزمون های روان­شناختی مورد استفاده در مراکز و هسته های مشاوره به معرفی آزمونها پرداختند و بعنوان نمونه آزمون هوشی کتل را که دارای دو فرم موازی A و B که شامل 92 سئوال و برای رده سنی 7/3 سال الی بزرگسالان با محدودیت زمانی و بدون محدودیت زمانی معرفی نمودند و همکاران نیز به بیان نظرات خود در خصوص موارد استفاده و خصوصیات آن پرداختند و در ادامه پرسشنامه شخصیتی بالینی MMPI  که فرم 71 سئوالی آن را که شامل سه مقیاس روایی و هشت مقیاس بالینی که برای افراد بالای 16 سال که توانایی خواندن دارند معرفی شد.

سپس آقای سرگزی رئیس مرکز مشاوره در خصوص تغییر رفتار و مصاحبه انگیزشی  و چگونگی ایجاد رابطه حسنه با مراجعین و استفاده از تکنیک های مشاوره ای در زمان مناسب جلسه از جمله همدلی، انعکاس احساسات، تائید مراجع به منظور کاهش مقاومت وی در جلسه مشاوره مطالبی رابیان نمودند سپس به بررسی نظریه راجرز در تاثیرگذاری این نظریه در رسیدن به اهداف جلسه مشاوره پرداختند و برای اینکه بازدهی جلسه افزایش یابد کلیپی از جلسه مشاوره ای راجرز پخش گردید سپس آزمون عملی در خصوص مطالب گفته شده در جلسه با توزیع برگه هایی گرفته شد و در رابطه با این سوالات همکاران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ادامه جلسه آقای شیرازی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل ضمن تشکر از حضور همکاران در جلسه به سئوالات همکاران پاسخ دادند و در خصوص ادامه کارگاهایی که قرار است در آینده برگزار شود توضیحاتی را بیان نمودند. ایشان در ادامه در مورد هدایت تحصیلی در پایه نهم مطالبی را بیان نمودند و همچنین در خصوص ساماندهی نیروی انسانی نیز توضیحاتی را افزودند.

در نهایت شرکت کنندگان در این کارگاه ضمن ابراز رضایت از برگزاری این کارگاه درخواست ادامه و برگزاری کارگاههای بیشتر در این زمینه بخصوص بحث آزمون های روانی را مطالبه نمودند.

انتهای خبر/

[ سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ] [ ٩:٤۳ ‎ب.ظ ] [ .مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان ]

خداقوت

[ سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ] [ ٦:٠۳ ‎ب.ظ ] [ محمد علمی نژاد(سراوان) ]

1/1/1901 آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان   مقدمه: بهره گیری از مشارکت فعال همسالان در قرن اخیر در جهان بعنوان یک راهبرد مؤثر و کارا در زمینه توانمند ساختن نوجوانان و جوانان در جهت مقابله با رفتارهای پرخطر و کسب مهارت های فردی و اجتماعی و همچنین ارتقای سلامت روان، رویکردی پذیرفته شده است . زیرا گروه های همسال بیشترین تأثیر را در عملکرد نوجوانان در تمامی حیطه ها داشته اند البته این یک حقیقت انکارناپذیر است که این تأثیرات می تواند مثبت و یا منفی باشد ولی می توان از این فرایند در جهت ایجاد تأثیر مثبت و ساخت رفتار نوجوانان بهره گرفت. بر این اساس با بهره گیری ا زاین رویکرد در مدارس می توان زمینه را برای توانمند ساختن دانش آموزان و ارائه فرصتهایی به آنان جهت مشارکت در فعالیت های مشاوره ای و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر فراهم آورد و به مهمترین دستاورد آن که همان توسعه و تقویت مهارت های فردی و اجتماعی و ساخت رفتارهای سالم می باشد دست یافت. اهداف طرح در دبیرستان: - کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان و ارتقاء سطح سلامت روان در مدرسه - تقویت توانمندیهای فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان - تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی در بین دانش آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت و توان خود فرد و سایر دانش آموزان - مهیا ساختن زمینه برای تصمیم گیری و تصمیم سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گروه همسال جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان - کاهش موانع درونی و بیرونی در تحقق رشد همه جانبه (شناختی ، عاطفی، روانی، اجتماعی) دانش آموزان - ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش آموزان و جامعه - تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات مشاوره ای در مدرسه و شناسایی و ارجاع به موقع دانش آموزان در معرض خطر - تقویت تشکل های همسال به منظور پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و حفظ و ارتقای سلامت روان - تقویت و پیوستگی و تداوم ارائه خدمات مشاوره ای با استفاده از نیروی پویای گروه های همسال - استفاده از ظرفیت همسالان در انتقال آموزش های تحصیلی، شغلی و آموزه های بهداشت روان - ایجاد فضای احساسی عمیقتر در میان دانش آموزان و تقویت روحیه نوع دوستی و کمک به یکدیگر در آنها - معرفی و شناساندن صحیح مرکز مشاوره به دانش آموزان برنامه همیار مشاور چیست ؟ این برنامه، یک طرح عملی با اعتقاد به توانمندی دانش آموزان برای مشارکت در گسترش خدمات مشاوره رشدی (تأکید بر توانمندی، نیازها ، نقاط مثبت و نگاه به آینده ) به منظور ارتقاء سلامت روان در مدرسه و جامعه است . همچنین، در این برنامه تلاش می شود تا زمینه رشد، سازگاری و سهیم شدن دانش آموزان در تجارب یکدیگر برای ایجاد و استمرار نیرویی برای مقابله و رفع موانع ، فراهم آید. همیار مشاور کیست ؟ همیار مشاور، دانش آموزی است که متناسب با ضوابط از بین دانش آموزان یک آموزشگاه ( یا کلاس ) انتخاب شده و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوطه زیر نظر گروه تخصصی مشاوره ، با مشاور مدرسه همکاری نموده و بر اساس شرح وظایف به ارائه خدمات راهنمایی به همسالان خود می پردازد . نقش همیاران 1. کمک به رشد مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان 2. یاری رسانی به همسالان خود در زمینه های تحصیلی ، شغلی و بهداشت روان 3. ارجاع دانش آموزان نیازمند خدمات راهنمایی و مشاوره به مشاور مدرسه 4. همکاری با مشاور مدرسه در اجرای برنامه های بهداشت روان خصوصیات همیار مشاوران در این طرح : 1- راز دار بودن- حفظ اسرار دیگران 2- خویشتن پذیری – یعنی آگاهی و پذیرش ویژگی ها و خصایص خود ،همان گونه که در فرد وجود دارد . 3- عزت نفس – به معنی خود ارزشمندی یا تأیید و میزان ارزشی است که شخص برای خود قائل است (حد معقولی از عزت نفس برای زندگی اجتماعی مثبت ضروری است ). 4-داشتن احساسات مثبت و اعتماد به نفس 5- ثبات عاطفی – ( دمدمی مزاج نبودن ) 6- احساس ایمنی – عامل شخصیتی است که نبود آن موجب حالت دفاعی و اضطراب در فرد می شود . 7- مسوولیت پذیری – به معنی موظف دانستن خود به انجام امور محول شده و پذیرش مسوولیت رفتار خویش است. 8- جرأت ورزی – به معنی توانایی ابراز خود و نیاز های خود بدون تجاوز به حقوق دیگران که موجب : - رشد و ابراز خود - افزایش اعتماد به نفس و خود ارزشمندی ، - برانگیختن حس احترام دوستان و آشنایان ، - افزایش دستیابی به روابط صادقانه ، - داشتن احساسات بهتر درباره خود ، - تسلط بیشتر بر موقعیت های روزانه ، و در نهایت افزایش توان تصمیم گیری و احتمال موفقیت در دستیابی به آن چه که از زندگی می خواهیم، می شود. 9- توانایی اجتماعی : به معنی توانایی و استعداد شخص در همکاری با دیگران و نیز مشارکت در فعالیت های اجتماعی است . 10- مهارت های اجتماعی : به مهارت های مورد نیاز برای بدست آوردن قابلیت اجتماعی گفته می شود . مانند استقلال، ایجاد ارتباط و استمرار آن ،کمک به دیگران و رفع نیاز های فردی و اجتماعی . 11- انضباط و کنترل شخصی: به این معنی که شخص بتواند رفتارش را با هدف یا هدف های خود منطبق سازد. 12- داشتن ظاهری مرتب و آراسته 13- و نهایتا علاقه مند باشد. شرح وظایف همیار مشاوران همیار مشاور با هماهنگی و نظارت مشاور به فعالیت های زیر می پردازد : 1. برقراری ارتباط صمیمانه با دانش آموزان ،کمک و تسهیل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعایت اصول مشاوره ای) 2. همکاری نزدیک با مشاور در گسترش فعالیت های راهنمایی و مشاوره در سطح آموزشگاه . 3. همکاری با مشاور در برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی. 4. کمک به مشاور در زمینه شناخت مشکلات دانش آموزان . 5. ارائه پیشنهاد های عملی به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان . 6. ارائه و کمک آموزشی در زمینه تحصیلی و شیوه های مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور. 7. کمک به مشاور در اجرای راهبردهای عملی در زمینه کاهش تعارضات درون مدرسه ای. 8. همکاری و هماهنگی با مسولان آموزشگاه در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت روان. 9. شرکت در جلسات توجیهی ،هماهنگی و آموزشی مربوط به همیار مشاوران . اقدامات صورت گرفته در آموزشگاه های مربوطه  تشکیل کمیته اجرایی طرح  نصب اطلاعیه در تابلواعلانات جهت اعلام آمادگی دانش آموزان متقاضی همکاری در طرح همیار مشاور  ثبت نام از دانش آموزان علاقه مند به همیار مشاور  برگزاری انتخابات دانش آموزان ازبین ثبت نام شدگان  توجیه دانش آموزان همیار مشاورو شرح وظایف آنها به ایشان  قرائت سوگند نامه همیار مشاور توسط یکی از دانش آموزان همیار مشاور در برنامه صبحگاه  اهدا کارت همیار مشاور به همیاران مشاور در برنامه صبحگاه  جلسه توجیهی ماهانه برای همیاران مشاور

[ سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ] [ ٤:٠۳ ‎ق.ظ ] [ آقای شهرکی ناحیه 2 زاهدان ]

در روز یک شنبه 20/10/94 جلسه ستادی اجرای آزمون های نوین مشاوره ای در اتاق مدیریت با اعضای ستاد برگزار گردید. بعداز قرائت قرآن مدیریت محترم ضمن تاکید بر هر چه بهتر برگزار شدن آزمون ومهم دانستن این آزمون در آینده تحصیلی  دانش آموزان افزودند که مشاورین محترم باید در جلسه حضور فعال داشته تا به ابهامات وسوالات دانش آموزان جواب دهند واطلاعات کافی برای تحلیل مسائل وشناخت کافی از دانش آموزان وشرایط اقتصادی و اجتماعی داشته باشند تا بتوانند دانش آموزان را به طور صحیح هدایت نمایند  . چگونگی اجرا ودستورالعمل آزمون ها توسط کارشناسی مشاوره بیان شد و برنامه ریزی لازم جهت اجرا ی آزمون ها انجام شد و در آخر معاونت پرورشی نکاتی را برای اجرای آزمون ها به همکاران ومدیران یاد آور شدند .